De Wegcode verandert in de Code van de Openbare Weg: voor nieuwe mobiliteitsgewoonten en met bijzondere aandacht voor actieve weggebruikers
De Belgische Wegcode wordt gemoderniseerd en vervangen door de nieuwe Code van de Openbare Weg, een moderne oplossing gericht op het verbeteren van de mobiliteitservaring van alle weggebruikers.
De nieuwe Code van de Openbare weg houdt rekening met de gewijzigde mobiliteitsgewoonten in België en richt zich op veiligheid, evenwicht en hoffelijkheid op de openbare weg en biedt een kader voor veiliger en steeds milieuvriendelijker vervoer.
De gewijzigde regels zullen een beter evenwicht creëren onder weggebruikers, zodat een duurzamere mobiliteit kan worden gekozen. De nieuwe wegcode moedigt actieve mobiliteit aan en benadrukt het belang van veiligheid op de weg.
Enkele opvallende nieuwe regels:
- Verkeersborden worden genderneutraal.
- Fietsers (en tweewielers) mogen nu traag rijdende voertuigen voorbijsteken.
- Bij gebrek aan ruimte voor een fietspad en gevaarlijk verkeer op de rijbaan, kan de wegbeheerder fietsen op trottoirs toestaan, aangeduid met een speciaal bord. Voor kinderen tot 11 jaar is het standaard toegestaan om op het trottoir te fietsen, voorheen was dat 9 jaar.
- Diagonaal oversteken van een kruispunt als voetganger is toegestaan waar een verkeersbord “vierkant groen voor voetgangers” staat.
- Als een passagier zijn gordel niet draagt in de auto, kunnen zowel de passagier als de bestuurder daarvoor worden beboet.
- De grootte van groepen fietsers is gewijzigd: een groep fietsers wordt nu geacht tien of meer leden te hebben (voorheen vijftien). Er gelden dan specifieke bepalingen, zoals de mogelijkheid om op de rijbaan te rijden, om met z’n tweeën naast elkaar te rijden, het hebben van signaalgevers en het hebben van een begeleidend voertuig.
In de nieuwe Code van de Openbare Weg wordt er nadruk gelegd op het respecteren van alle weggebruikers. De automobilist staat niet langer centraal in een 'Wegcode' en auto's zijn niet langer de standaardnorm. Met deze nieuwe code zal de openbare weg op een veilige en respectvolle manier door iedereen eerlijk gedeeld moeten worden.
|