Vlucht geannuleerd door een staking, wat nu ?


Ten gevolge van personeelstekort en geplande stakingen schrappen luchtvaartmaatschappijen (o.a. Brussels Airlines en KLM) vluchten tijdens de zomermaanden.

De getroffen reizigers blijven niet alleen achter met frustraties maar ook met heel wat vragen, zoals kan mijn reis nog doorgaan, krijg ik het geld van mijn ticket terug, wordt mijn ticket omgeboekt, ...

Juridisch gezien dient een belangrijk onderscheid gemaakt te worden tussen een vlucht die deel uitmaakt van een pakketreis (bijv. je hebt zowel een vlucht als verblijf in een hotel geboekt bij een reisorganisator) dan wel je hebt de vlucht rechtstreeks geboekt bij de luchtvaartmaatschappij.

In de eerste hypothese is de reiziger meer beschermd en zal de reisorganisator, wanneer uw vlucht wordt geannuleerd ten gevolge van een (aangekondigde) staking, een andere vlucht moeten voorzien (zonder hiervoor extra kosten te mogen aanrekenen) zodat de reis toch kan doorgaan.

Indien u echter uw vlucht rechtstreeks heeft geboekt bij de luchtvaartmaatschappij (bijv. via de website) dan nog geniet u als reiziger enige mate van bescherming en kan u uw vlucht gratis omboeken of terugbetaling vragen van uw ticket. Indien u minder dan 2 weken voor afreis werd geïnformeerd over de annulering kan u bovendien aanspraak maken op een forfaitaire compensatie (te betalen door de luchtvaartmaatschappij).

Voor verdere vragen :

contacteer ons

Meest Recente Posts

Schrijf u hier in & ontvang als eerste ons laatste nieuws per mail

Blijf in het nu

In de kijker

Contacteer ons

Advocaten PAESEN-NEYENS-DIRCKX

Wilt u dat Advocatenkantoor PAESEN-NEYENS-DIRCKX uw juridische zaken behartigt, neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.